På måndag får Helsingborg-Berga besök av författaren Mats Erasmie, som berättar om sin senaste bok Villa Svea – svenskkolonin i Argentina som lever idag.

Det tredje föredraget om en relativt okänd del av vår historia. Dödskaravantrilogin, skildrar de fattiga svenskar som via Brasilien, efter många vedermödor, landar i Misiones, Argentina och 1913 grundar samhället Villa Svea. Romantrilogin, som bygger på verkligheten, har underliggande teman om immigration, välstånd och integration. Det finns mycket vi kan lära av historien och jag berättar om bakgrunden.
Tiden som den tredje fristående fortsättningen på Dödskaravanen och Silverfloden och föredraget skildrar, var en fantastisk period för Argentina. Landet var då ett av de allra rikaste i världen men det var stor skillnad på Buenos Aires och Villa Svea.
I regionen Misiones djungler försöker svenskarna trots alla utmaningar att skapa ett drägligt samhälle. Svårigheterna är många. Kolonisterna drabbas av mördarmyror, gräshoppeinvasioner och skördar som slår fel. Spritmissbruk, utbredd analfabetism, laglöshet, hedendom, våldsamma banditer och korruption är andra utmaningar.

I detta elände skapar svenskarna, trots allt, föreningar, socialförsäkringar, egen försvarsstyrka, skola och så småningom ett fungerande samhälle. Man firar midsommar och jul tillsammans, hjälper och stöttar varandra men hur fungerar samarbetet med andra nationaliteter? Hur viktigt är det att bevara det svenska? Vilka kontakter finns/fanns med fäderneslandet? Fanns det någon integration med övriga samhället? Hur ser det ut idag? Finns det något kvar av gamla Sverige i regnskogen?

Dessa och många fler frågor besvaras under ett lärorikt och underhållande föredrag.
Mats Erasmie, från Göteborg och Tjörn, är civilekonom som utöver skrivandet driver startup-bolag, är styrelseproffs och engagerar sig som vd-stöd för ett antal medelstora bolag. Mats har tidigare på Libers förlag också gett ut ett tiotal fack- och läroböcker.

Helsingborg-Berga Rotaryklubb är klubben med friskvårdstema? Därför, häng med på gym, bastu och/eller varmbad efter veckomötet  En perfekt start på veckan! Scandic Helsingborg Nord bjuder på detta, även för gäster.

Helsingborg-Berga Rotaryklubb kör sedan 2020 hybridmöten och använder Google Meet för att möjliggöra deltagande i klubbmötet på distans. I så fall räcker det att vara uppkopplade strax innan klockan 8.00. Använd följande länk för att ansluta till detta möte http:meet.google.com/bnn-tjox-fgi