Dagens föredrag hölls av Erik Aludden och handlade om PUFF, Placerade Ungas Föräldraförening. Erik var med och startade föreningen i Helsingborg och var dess första ordförande. Alla engagerade stödpersoner ska ha egen erfarenhet på något sätt. I Eriks fall som far till fyra barn med ensam vårdnad. I Sverige placeras 30 000 barn och unga upp till 18 år om varje år av samhället. Av dessa sker en fjärdedel med stöd av LVU och tre fjärdedelar frivilligt.
Socialtjänstlagen ger rätt till stöd för föräldrarna. PUFF arbetar parallellt med socialförvaltningens insatser. Många andra kommuner i Sverige förväntas ta efter PUFFs upplägg. Danmark har varit en förebild sedan 40 år.
Det primära är att ge råd och stöd. Det innefattar att:
- Tillhandahålla material om placeringar
- Informera om rättigheter och skyldigheter
- Ge stöd som bisittare till föräldrarna i möten med socialförvaltningen.
- Stöd om föräldrar upplever det jobbigt att träffa sina barn
Ibland kan även sociala träffar arrangeras mellan föräldrar.
Ett omhändertagande innebär ett tredelat föräldraskap mellan Socialtjänsten, Familjehemmet och Föräldrarna.
Vanvårdsutredningen 2011 har lett till att alla barn alltid har en barnsekreterare.
PUFF har sedan starten 2019 hjälpt 35 föräldrar med 50 barn enbart i Helsingborg. Numera har man en person anställd som Fritt stöd. Under december månad hade man telefonjour på helgerna. Viktigt att kunna visa respekt, omtanke och medkänsla. Framför allt behöver man hjälpa dem som det inte har gått bra för i samarbetet med socialförvaltningen.
Den som vill stödja PUFF kan sätta in pengar via Swish 1235082839 eller Bankgiro 668-2702.
Vid pennan,
Harald Kolmert