HIF inför den allsvenska säsongen

Föredragshållare Reda Chahrour

Reda Chahrour arbetar med HIFs nätverk, B2B och även hela privatmarknaden HIF rankas som det tolfte största varumärket inom idrott i Sverige.

HIF hade några tuffa ekonomiska år 2015-2018 men efter dessa år tillträdde en ny ledning och ny klubbdirektör.

Ledningen har satt 6 fokusområden

Ekonomi - Förtroende

Samhällsengagemang - Hållbarhet

Dam/Flickfotboll - Jämställdhet

Marknad/Sponsorer - Utveckling

Publik - Engagemang

Transferintäkter - Möjligheter

HIF jobbar mycket aktivt med samhällsengagemang. De har siktat in sig på tre utsatta områden i Helsingborg - Fredriksdal, Drottninghög och Dalhem.

De har skapat fritids dit alla barn är välkomna, där de bl a har spontanfotboll 3 dagar i veckan.

Idag har de 100 flickor i åldern 6-13 år som tränar fotboll, varav hälften kommer från dessa 3 utsatta områden.

HIF är även engagerade i arbetsprojekt i samråd med sponsorer, där ungdomar får komma till arbetsplatser för att se och lära sig vad det innebär att jobba inom olika områden.

Budget för 2022 är 65-70 MSEK i omsättning. Huvudintäkt kommer från TV-intäkter.

Transferintäkter är numera en bonus i budgeten och inte något man räknar med för att budgeten skall gå ihop.

HIF jobbar med 5-årsplaner som revideras årligen. Dessa planer genomsyrar hela föreningen i alla lag.

Vi fick inget tips på hur HIF kommer klara sig i allsvenskan, men en givande morgonstund med många frågor från medlemmarna.

Vid pennan,

Håkan Bergendorff