Brewski- en allt annat än fruktlös satsning som startade juni 2014 och hade sin första produkt på systembolaget januari 2015! I sina lokaler vid Oxhallen är arbetet mer en livsstil och passion, här tillverkas riktigt hantverksöl med namn som Mangofeber, Triple Berry Pie och Monkey In A Piñata. Brewskival är den välbesökta festivalen som arrangeras varje augusti och förra året fanns hela 108 bryggerier representerade som serverade drygt 8000 gäster. Tack Hanna Gustavsson för livfullt och intressant föredrag!
Hanna Gustavsson från Brewski berättade bolagets historia på ett härligt och inspirerande sätt
Det startade med Marcus Hjalmarsson, utbildad kemist, som hoppade av kemistyrket efter en kort tid. Han flyttade till Canada och kom i kontakt med god öl.

Hemkommen från Canada började han studera öltillverkning och efter en tid hyrde han in sig i Höganäs bryggeri.
Därefter startade han tillsammans med Marcus Tybell bolaget Brewski AB.
Marcus Tybell är ordningsman i bolaget och Marcus Hjalmarsson är entreprenör.
2015 lanserades första ölen på systembolaget, Mango Feber, den lever kvar ännu medan bolaget numera lanserar 2-6 öl i månaden.
70 % av tillverkning går på export. M Hjalmarsson reser ofta till USA och Japan för att tillverka sin öl på plats i dessa länder.
Bolaget har sin tillverkning på slakthuset i Helsingborg men startade även en bar på N Storgatan 16, Barski under 2018.
De anordnar Brewskivalen i augusti varje år på slakthusområdet där ölbryggare från hela världen får visa upp sin öl. I år startar den fredagen den 28 augusti.

När Brewski startade sin verksamhet 2011 fanns det ca 30 lokala ölbryggare i Sverige, idag finns minst 400 stycken och huvuddelen av dessa säljer endast via det närmaste lokala systembolaget.
Vill du läsa mer om bolaget kolla www.brewski.se
Samt om ölfestivalen http://info.brewskival.se