Idag besökte vi Förenade Bil som är ett 100 år gammalt familjeföretag som har sin huvudsakliga verksamhet i södra Sverige och som framförallt säljer BMW.

Deras trevliga försäljningschef Joakim Josefsson med lång erfarenhet i branschen bjöd på frukost och underhöll oss i 1 timme där vi fick fråga och svar på omställningen till elbilar.

Redan runt millenniumskiftet pratade branschen om att elbilar kommer om 20 år vilket stämmer bra med verkligheten.

Bilarna är inte bara drivna av el utan man använder som exempel återvunna PET-flaskor i klädsel uppblandat med ull för att få varma säten på vintern och svala på sommaren. Värmepumpar används för uppvärmning och elen förvärms under laddning allt för att bli så effektiva som möjligt.

Många frågor handlade om möjligheten att ladda bilarna och Joakim berättade att man får räkna med ett par pauser på sammanlagt 1 timme mellan Helsingborg och Stockholm vilket måste anses vara bra. Snabbladdare på 150 kW används på laddstationer och man brukar ladda till 80%, de sista 20% tar längre tid så att inte batteriet slits.

På BMW-kort tankar man på fast pris oavsett tankstation på runt 2.80 kr/kWh, vilket är bra då det annars kan kosta upp till 7 kr.

Batterierna håller normalt bilens livslängt, tappar 20% på 15 000 mil och det finns stor efterfrågan på begagnade elbilar.

Privatleasing där man betalar en fast summa varje månad uppgår idag till 50% av bilköpen och blir 60% inom kort. Bränsle och skatter ingår inte men det mesta annat ingår.

BMW satsar på hållbar utvinning av Kobolt i Marocko och i Australien för batteritillverkning.

Vi erbjöds efter mötet att provköra deras nya iX3.

//Lars Strömberg

President Helsingborg-Berga RK