En solig måndagsmorgon träffades vi på Vasatorp golfklubb och intog en god frukost. Dagens föreläsare var Douglas Jonhag, medgrundare av Sofiero kafferosteri (som också heter Cafégo), om historien kring tillkomsten av företaget, från 2013, då fröet till företaget föddes och fram till nu.

Douglas berättade om en lång resa, med många gupp på vägen trots en ett mycket kvalificerat team, delvis rekryterat direkt från Zoegas.

Problemen stockade sig när företaget skulle lansera sig. Men alla problemen löstes till slut.

Brist på pengar löstes. Problem med vem som skulle producera kaffet löstes utomlands, då BKI i Danmark erbjöds sig att rosta kaffet. Problem med att Sofiero slott ansåg sitt namn och varumärke blivit kidnappat och utnyttjat löstes genom en juridisk granskning där man kom fram till att man inte kan "bakåtstämma" ett namn - och Sofiero kafferosteri fick behålla sitt namn. Man blev kritiserad för designen på förpackningarna, särskilt förpackningen på det skånerostade kaffet, som har samma gröna färg som ett annat känt skånerostat kaffe. Detta förklarades emellertid vara en ren slump. Andra motgångar under Sofiero kafferosteris resa var att HD pga ett missförstånd 2015 publicerade en artikel om lanseringen av kafferosteriet, innan de var klara för lansering. En artikel publiserades med en jobbannons, men företaget hade då varken hemsida eller en fungerande mailadress, vilket skyndsamt fick ordnas.

2015 lanserades så rosteriet bl a genom att distribuera en gratis kaffepåse i olika tidsskrifter. Även här var oturen framme då påsarna, av misstag, var märkta med ett bäst före-datum år 2013.

Slutligen drabbades Sofiero kafferosteri av ett gediget försök från de stora kafferosterierna att få den lilla nykomlingen från marknaden genom att chocksänka priserna på sina egna kaffen. Trots att priserna normaliserats har Sofiero kafferosteri en bit kvar att gå, och uppger nu en produktion på 500 ton. Målet är att kunna nå en marknadsandel på 4% av Sveriges kaffemarknad.

Därefter berättade Ulf Lagerquist om den ideella organisationen Shelterbox och dess arbete just nu. Ulf är ny chef för Shelterbox som ansvarar för Rotarydistrikten 2390 och 2400. Pga corona har arbetet varit svårt att genomföra, och mest handlat om sk Remote Help via lokala organisationer, bl a i Syrien. Men nu snart kommer Shelterbox att kunna sända ut sitt första hjälpteam på ett och ett halvt år på plats, denna gång till det jordbävningsdrabbade Haiti. Visste du förresten att det var Rotary som skapade Shelterbox? Shelter Box blev år 2000 en självständig organisation, men Rotary och Shelterbox har ett internationellt avtal om samarbete, som förnyas vart tredje år. Ulf Lagerquist avslutade med att lova att han ville arbeta för ett förtätat samarbete med Rotary under den närmaste tiden.

Vi tackade Douglas Jonhag och Ulf Lagerquist för en intressant morgon och fortsatte ut i det vackra vädret, där några av oss gick ut på golfbanan och andra vandrade iväg i Bruces skog...

Vid pennan, Katarina Erasmie