På måndagsmötet fick vi en presentation av verksamheten på BUFFF - Barn Ungdom med Förälder/Familjemedlem i Fängelse – via Ann Clarentius och Lena Bogren. I Skåne arbetar 1,8 tjänst med att hjälpa barn med föräldrar eller familjemedlemmar som sitter i fängelse.

Organisationen startades 1998 och hette då Bryggan, men ändrade namn till BUFFF 2015. Idag finns det ca 30.000 barn som har en förälder eller syskon som sitter frihetsberövad och ca 2.300 stycken barn i Helsingborg.

BUFFF är en ideell förening som fokuserar på barnen och vänder sig till barn mellan 0-18 år och finns på totalt 15 platser runt om i Sverige. I Skåne får föreningen enbart kommunala bidrag till sin verksamhet i Helsingborg och Malmö och för till stor del förlita sig på frivilliga bidrag. Verksamheten består av enskilda samtal, krissamtal, utflykter, förberedelser inför besök, permissionsmöten.

Lena berättade om hur hon kom i kontakt med BUFFF och hur Ann blev ett viktigt stöd för hennes söner. Lena är idag vice ordförande.

I Helsingborg har man precis påbörjat ett samarbete med Helsingborgshem och öppnat något man kallar Plantan.

Ann poängterar att det är en fördel att de är en ideell förening och ingen myndighet, när det kommer till att skapa förtroende med föräldrarna, men att de har en skyldighet att upprätta orosanmälan om de skulle se barn som far illa.

Tyvärr är statistiken oroväckande för barn med kriminella föräldrar eller syskon och i dagsläget hamn ca 70% av dess barn själva i kriminalitet.

Om du vill stödja BUFFF ekonomiskt så är Ann och Lena väldigt tacksamma för alla bidrag, bankgironummer 5820-2060 eller Swish 123 321 6801.