Från måndagens besök i Helsingborg-Berga Rotaryklubb av förre guvernören i Distrikt 2390 Larry Servin. Ett riktigt trevligt frukostmöte!

Referat 220509 Helsingborg Berga Rotaryklubb

Denna arla måndagsmorgon hade vi celebert besök, Larry Servin, guvernör i vårt distrikt under 2014.

Larry berättade att han varit Rotary trogen under 40 år. Han började i Skövde RK när han var relativt ny inom fastighetsbranschen. Han hade mycket god nytta av det nätverk som Rotary erbjöd. Efterhand som familjen växte och bostadsort ändrades, först till Borås och sedan Alingsås för att landa i Malmö- så har han fortsatt sitt medlemskap i organisationen, och således också bytt hemmaklubb ett antal gånger under åren. Det som han menar är det viktigaste med Rotary är yrkesnätverket. Inte bara för att gynna den egna personen eller företaget utan även för att detta nätverk kan dra in pengar som Rotary sedan kan använda för att göra gott i världen.

Larry är lite bekymrad över att Rotary har urvattnats lite under de senaste åren. Nu är det istället fokus på föredragen, vilket i och för sig är trevligt, men vi bör hitta tillbaka till nätverkandet.
Larry är lite av en globetrotter och har inte varit rädd för att ta sig världen runt som backpaccker. Som sådan har han haft nöjet att få komma till t ex Malysia, Australien, Indien, Laos och Kuba. När helst han haft möjlighet har han passat på att besöka lokala Rotaryklubbar. Ett ypperligt sätt att få insikt i samhället som han inte fått annars. Han vill därmed tipsa om ClubLocator- ladda ner den appen och kolla nästa gång du är ute på resande fot om det finns en Rotaryklubb i närheten. Du kommer bli väl emottagen!

Annat han fastnat för är Motorcyklande Rotarianer. I denna grupp har han kört en hel del i Danmark men även så långt bort som Indien och Myanmar.

Sedan bosättningen i Malmö och medlemskapet i Malmö City RK utvecklades hans engagemang inom orgnisationen och 2010 blev han nominerad till distriktsguvernör. Detta är ett 4 årigt uppdrag (nominerad, inkommande, sittande, past) där hans ledord var KLUBBEN I CENTRUM. Distriktet ska bara vara en hjälpande hand som verkar i bakgrunden och hjälper klubbarna framåt. Under sin period var han med om att modernisera organisationen och startade t ex RLI- utbildningen. Han har även varit delaktig i uppstarten och utvecklingen av brunnsprojekt då han under sina många resor sett hur svårt det kunde vara att få tillgång till dagligt vatten. Brunnsprojektet är fortfarande verksamt. Han vurmar även väldigt för Rotary Doctors och deras livsnödvändiga arbete i obygden. De behöver alltid- och mer- bidrag till sitt arbete.

Stort tack säger vi till Larry för denna berättelse.

Nästa måndag är det golf alternativt promenad på Vasatorp. Vi får även föredrag av Per Sjögren, grundaren till trailloppet Kullamannen samt information av Ulf Lagerquist om Shelterbox och hur de hjälper just nu i Ukraina.

Service above self!
Ann-Christine