Dagens föredragshållare var Ann-Sofie Malmgren från Matkooperativet Helsingborg. En ideellt driven livsmedelsbutik i centrum av Helsingborg, Möllegränden 4A för att vara exakt, som slog upp sina portar den 20 maj 2017.

Butiken är medlemsägd och idag finns det ca 300 medlemmar varav 40-50 av dessa är mer aktiva i verksamheten. Direkt demokrati är ledorden och alla medlemmar har rätt att vara med och bestämma om verksamheten och butikens innehåll.

Leverantörer finns runt om i Skåne och är alla små lokala producenter av grönsaker och kött mm- Matkooperativet ser sig som länken mellan konsumenten och bonden där det inte ska vara längre än 20 mils radie mellan jord och bord.

Det finns 2 nivåer på medlemskap. Antingen ”passivt” som kostar 300 kr i insats och en årlig avgift på 100 kr. Detta medlemskap ger 5% rabatt i butiken. Aktivt medlemskap har samma summor i insats och årsavgift men där bidrar man även med minst 6 timmars arbete i organisationen. Detta medlemskap ger 10% rabatt i butiken.

Ledorden är NÄRPRODUCERAT; HÅLLBART; EKOLOGISKT. Det som erbjuds är ren mat för vardagen. Butiken är plastfri vilket kan ge lite kortare hållbarhet på en del varor, men vi ska ju inte köpa mer än vad vi klarar att äta upp! Här finns inga rabatter på produkterna eller flerköpserbjudanden då de inte vill uppmana till överkonsumtion.

Den demokratiska processen är väldigt viktig. Alla medlemmar har lika stor röst. Många är även engagerade i styrelsen eller i de olika engagemangsgrupperna. Det finns grupper som ansvarar för lokalen, för butiksbemanningen, för att skylta snyggt i fönstren, för val av sortiment/inköp och inte minst community och event.

Besök dem gärna i deras fina butik mitt emot Centralstationen, öppettider är onsdag till fredag mellan kl 15-18 och lördag kl 12-15. eller följ deras händelser på Facebook: Matkooperativet Helsingborg eller Instagram : @matkooperativet

Anki, vid tangenterna denna vecka