Denna vecka höll vi ett välbesökt Intercitymöte med helsingborgssonen Kent Härstedt som föredragshållare.
Med sina 25 års erfarenheter från Asien är han en viktig kugge i relationerna mellan Sverige och de asiatiska länderna så som Kina, Burma (Myanmar) och inte minst Nordkorea där just Sverige har en speciell roll som medlare. En roll som grundar sig i Koreakriget och de fältsjukhus som bemannades av svenskar och hjälpte många inhemska soldater under svåra förhållanden. Sverige var det första landet som erkände Nordkorea och är bland de få länder som har ambassad i det slutna landet.
Stort tack till Kent Härstedt och tack även till Helsingborg Råå Ramlösa Rotaryklubb för trevligt samarbete med detta arrangemang.